
|
Bestrijd de Aziatische hoornaar mee! Praktische tips. (Datum: 20- Dinsdagavond 19 mei hield Fons Mandigers van Bijenhoudersvereniging 'De Langstraat' uit Drunen een erg boeiende lezing in Buurthuis 't Schooltje in Waspik over de Aziatische hoornaar. Het was een initiatief van Platform Waspik.
Deze grote wespachtige wordt ook wel geelpotige hoornaar genoemd. In de zomer en najaar doodt deze erg veel honingbijen en ook andere insecten. Hele bijenkasten worden leeggeplunderd. Bij een imker bleven er van dertien volle bijenkasten maar drie over!
De bijenhouders willen alles op alles zetten om de hoornaar te bestrijden. Het is een zogenaamde exoot die in Nederland eigenlijk niet thuishoort. In Frankrijk in 2003 als eerste gespot (waarschijnlijk via geïmporteerd Chinees servies) en in 2014 voor het eerst in Nederland gezien. Het is nu al een enorme plaag en als we niets doen, wordt dit nog erger.
Nu in het voorjaar maakt de koningin kleine nestjes en na enkele weken zwermt ze dan uit om vanaf juni grote nesten te maken hoog in de bomen. De grootte van een skippybal is dan heel normaal.
De kleine voorjaars- Bijvoorbeeld achterin een schuur redelijk verborgen tegen het plafond. Vaak zijn ze rondom huis te vinden in vogelhuisjes die leeg zijn. Negen van de tien gevonden voorjaarsnestjes zitten in zo'n vogelhuisje! Ze hebben maar de grootte van een pingpongbal. Maar soms al groter en zelfs aan de buitenkant van het vogelhuisje voetbalgroot.
Wat kunnen/moeten we dus doen?
Kijk (voorzichtig!) in je lege vogelkastjes of er tegen het plafond een lichtbruin- Dit kun je het best doen met een zaklamp of smartphone-
Als je denkt een nestje te zien: maak dan een melding naar de Gemeente. In Waalwijk
het liefst via een Fixi- Hierna word je gebeld door iemand van 'Bijenhoudersvereniging 'De Langstraat' die het nestje komt ophalen. Zelf afblijven dus, want de hoornaar kan erg agressief zijn!
Ook kun je zogenaamde lokpotten kopen (foto onder, enkele euro's) met hierin
1/3 speciaalbier, 1/3 zoete witte wijn en 1/3 suiker.
Deze lokpotten kun je voorlopig alleen via internet kopen. De lokpot werkt het best rechtopstaand.
Succes met het controleren van je vogelkastje en bedankt voor de hulp!
|
|
Voorleesmoment voor peuters, kleuters en hun (groot)ouders! (Datum: 16-
Kom in Waspik heerlijk luisteren naar de mooiste, grappigste en spannendste verhalen. Alle peuters, kleuters en natuurlijk (groot) ouders zijn van harte welkom bij deze gezellige en gratis voorleesmomenten.
Lidwien komt voorlezen in Waspik op diverse locaties.
Naast dat het natuurlijk erg gezellig is, is het ook van groot belang voor de taalontwikkeling van een kind. Kinderen die regelmatig worden voorgelezen hebben namelijk een grotere woordenschat. Je bent op onderstaande data, van harte welkom bij de gratis voorleesmomenten.
Wanneer? Waspik Locatie: Schoolstraat 19, Waspik Data: 3 juni en 1 juli.
Locatie speeltuin Watersnip Datum: 20 mei
Locatie: Klauterwoud Datum: 5 augustus
Tijden: 14.30 -
We willen graag weten wat de beste tijd is voor het voorleesmoment. Daarom gaan we het een tijdje op twee tijden aanbieden: om 14.30 en om 15.30 uur. We kijken bij welke tijd de meeste mensen komen en die tijd gaan we in de toekomst blijven gebruiken.
Ook zijn we aanwezig bij de kindermiddag in het Voedselbos op 12 september van 14.00 tot 16.00 uur.
Kijk voor meer informatie en activiteiten op onze facebookpagina: https://www.facebook.com/bibliotheekwaalwijk
Kinderen tot en met 17 jaar gratis lid van de Bibliotheek Alle kinderen tot en met 17 jaar kunnen gratis lid worden van de Bibliotheek. Laat je kinderen plezier beleven aan jeugdboeken, luisterboeken, e-
|
|
Puzzelochtend in Den Bolder (Datum: 16-
Leen elke maand puzzels en ontmoet andere puzzelliefhebbers
Houd je van puzzelen? Op vrijdag 5 juni start in Den Bolder in Waspik een gezellige maandelijkse puzzelochtend. Heb je thuis puzzels liggen die je al hebt gemaakt en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Kom dan langs om puzzels te lenen, puzzels te doneren en samen te puzzelen.
Het idee voor de puzzelochtend is ontstaan vanuit enthousiaste puzzelliefhebbers uit het dorp. Tijdens de ochtenden is er een ruime keuze aan puzzels: van de bekende Wasgij en Jan van Haasteren tot That's life en meer. Zo is er voor iedereen altijd iets passends te vinden.
Naast het lenen van puzzels is de ochtend ook een mooie gelegenheid om andere liefhebbers te ontmoeten, puzzeltips uit te wisselen en samen aan een grote puzzel samen te werken. Iedereen is van harte welkom.
Ook inwoners die thuis puzzels hebben liggen die niet meer gebruikt worden, worden
van harte uitgenodigd om deze beschikbaar te stellen voor de puzzelcollectie van
Den Bolder. Deze kunnen tijdens de service-
Daarnaast zijn we ook nog opzoek naar een puzzelmat of puzzelkoffer, zodat we de gezamenlijke puzzel elke keer weer netjes kunnen opbergen.
Praktische informatie
Data: iedere 1e vrijdag van de maand: 5 juni, 3 juli, in augustus niet vanwege sluiting, 4 september, 9 oktober, 6 november en 4 december 2026 Tijd: 9.30 - Locatie: Sociaal Cultureel Centrum Den Bolder, Waspik Kosten: gratis, aanmelden is niet nodig
|
|
Lokale Aanpak Isolatie. Let op! (Datum: 02-
Er gaat op dit moment een bedrijf de huizen in Waspik af met de mededeling dat de LAI (Lokale Aanpak Isolatie) subsidie vanuit de gemeente Waalwijk morgen stopt.
Dit is misleidend want dit is niet het geval.
Dit gebeurt overigens in heel Waalwijk. Ook verhogen sommige van dit soort bedrijven hun eigen prijs. En geven dan de indruk dat ze vanuit de gemeente gestuurd zijn. De gemeente heeft gevraagd of we dit ook via onze kanalen willen communiceren. Dus vandaar deze mededeling.
Wil je meer weten over de LAI subsidie van de gemeente, klik dan op de volgende hyperlink:
https://duurzaam.waalwijk.nl/nieuwe-
Naast deze subsidie heb je vaak ook recht op de ISDE subsidie. Hierover lees je meer op de volgende website: https://www.rvo.nl/subsidies-
Vraag altijd 2 offertes op wanneer je gaat verduurzamen!
|
|
SCW en VBW naar Senioren Vereniging (Datum: 17-
Sinds 1 januari 2026 vallen het Sociaal Contact Waspik en de Vervoer- Onze website is aangepast. Als je in het menu (links) op Sociaal Contact Waspik-
De menuoptie Vervoer-
|
|
Meeste fracties voor openhouden van papiercontainer (Datum: 10-
De gemeente Waalwijk heeft het voornemen de papiercontainer van de Hervormde Kerk in het centrum per april 2027 te sluiten. Platform Waspik heeft de gemeenteraadsfracties gevraagd of zij achter dit voornemen staan.
De papiercontainer komt nu voor menig Waspikker goed van pas als ze bijvoorbeeld na een grote schoonmaak nog met een berg papier zitten die ze niet kwijt kunnen in de eigen container. Als het plan van de gemeente doorgaat, moeten Waspikkers naar de gemeentewerf in Waalwijk rijden om overtollig papier in te leveren (een rit van 20 km).
Deze container is door de kerk zelf aangeschaft en staat op eigen terrein van de kerk. Toch mogen gemeenten papierinzameling in zulke situaties verbieden. De gedachte daarachter is dat gemeenten bijvoorbeeld kunnen ingrijpen als de inzameling overlast veroorzaakt, maar de papiercontainer bij de kerk veroorzaakt geen overlast. Sterker nog: Waspikkers zijn maar wat blij dat ze hun overtollige papier hier kunnen inleveren.
Wethouder Sheila Schuiffel (D66) laat in een reactie weten het niet eens te zijn met onze stelling dat de papierinzameling door de kerk de inwoners van de gemeente Waalwijk geen geld kost, omdat de gemeente de opbrengsten van het oud papier in mindering brengt op de afvalstoffenheffing. Nu kunnen we een discussie voeren over de vraag of misgelopen inkomsten hetzelfde zijn als kosten, maar uiteindelijk is het voor Waspikkers gemakkelijker en goedkoper als zij voor overtollig papier niet heen en weer hoeven te rijden naar Waalwijk. Wethouder Schuiffel geeft aan dat tot april 2027 wordt aangekeken hoe de nieuwe inzameling met containers bevalt. De gemeente weegt het mee als blijkt dat er nog altijd behoefte is in Waspik papier te kunnen inleveren.
Gelukkig geven de meeste fracties aan voorstander te zijn van het openhouden van de container. Een greep uit de reacties:
Lokaal Belang en D66 hebben ondanks herhaalde verzoeken niet gereageerd en hebben we in onderstaand overzicht daarom met een vraagteken bij de tegenstanders gezet. GroenLinksaf was wel sportief genoeg om te reageren en heeft als enige partij inzicht gegeven in de mogelijke beweegredenen om de container te sluiten: GroenLinksaf: Wij staan achter het democratisch genomen besluit dat verenigingen, stichtingen en dus ook kerken geen oud papier ophalen voor eigen kas. Door het oud papier op te laten halen door één inzamelaar, komen de opbrengsten ten goede aan alle inwoners van onze gemeente. Als hier een uitzondering op gemaakt wordt, kost dat de gemeenschap geld. Gaan inwoners van Waspik daardoor onnodige kilometers rijden? Wij verwachten van niet, want binnenkort gaat de nieuwe afvalinzameling van start en krijgt ieder huishouden een container van 240l voor het oud papier dat vervolgens gratis opgehaald wordt.
|
|
Wil jij Waspikse wensen laten uitkomen? (Datum: 19-
We zijn allemaal bekend met programma’s en initiatieven waarin grootse en peperdure dromen worden waargemaakt. Platform Waspik denkt dat het net zo belangrijk is om ook de meer bescheiden wensen te laten uitkomen. Via dit bericht willen we peilen of er Waspikkers zijn die zich daarvoor willen inzetten.
Het idee is niet dat we gratis geld uitdelen, maar een helpende hand bieden. Denk
bijvoorbeeld aan iemand die een verzoek indient omdat hij met zijn kinderen en kleinkinderen
De Efteling wil bezoeken, maar geen auto heeft. De entree- Andere voorbeelden:
Als er genoeg geïnteresseerden zijn, kunnen we dit gaan regelen! Lijkt het jou leuk om op deze manier een bijdrage te leveren aan Waspik of dit te coördineren? Dan horen we het graag! Neem contact op met secretariaat@platformwaspik.nl of bel met onze voorzitter Kees
van Gorp (tel. 06-
|
|
Hoe kom ik van en naar Waspik als er geen bus meer rijdt?! (Datum: 09-
Om het Openbaar Vervoer van en naar Waspik toegankelijker te maken, is begin deze maand Bravoflex officieel van start gegaan. Wanneer je in het weekend met het OV vanuit of naar Waspik wilde reizen, lukte dat niet. Ook bij reizen op doordeweekse dagen lukte dat niet makkelijk in de avonduren.
Met de komst van Bravoflex behoort dit per 1 februari 2026 tot het verleden. Vanaf heden kun je bellen naar 088 - Ook moet je minimaal 10 minuten van tevoren klaarstaan, want de chauffeur kan iets eerder of soms wat later zijn. De Flexbus rijdt tot middernacht en de volgende dag weer vanaf zeven uur in de ochtend. Behalve op zondagochtend. Dan rijdt de bus pas vanaf acht uur.
In- Voor twee euro worden reizigers naar een overstaphalte gebracht, zoals een bus-
Je kunt ook de Bravoflex Oost App downloaden uit je App Store. Je moet hiervoor wel een account maken met een wachtwoord en zelf alles invullen.
Hieronder nog even alles op een rijtje.
1. Bestel via app of telefonisch Je bepaalt zelf hoe laat en bij welke halte je wilt aankomen of vertrekken. Reserveer minimaal 1 uur van tevoren. Betaal je rit direct met iDeal in de app of met je pinpas bij de chauffeur. Vroege ritten (vóór 9:00 uur) boek je het best al vóór 21:00 de avond van tevoren.
2. Reis van en naar een OV- Reis vanaf de door jouw gekozen halte naar een dichtbijgelegen OV-
3. Stap over op bus, trein of buurtbus Een OV-
Meer informatie kun je vinden op Bravoflex.nl.
|
|
Aanleverdata en contactgegevens van informatiebladen (Datum: 24-
Er zijn verschillende mogelijkheden om activiteiten onder de inwoners van Waspik bekend te maken, w.o. onze Dorpskrant en Wijkkrant Waalwijk. Iedereen kan hier gebruik van maken. Op verzoek zijn van onze Dorpskrant en de Wijkkrant Waalwijk aanleverdata en de contactgegevens opgenomen in een nieuwe menuoptie Inleverdata en contact infobladen (onder Diversen). Hier vind je de uiterlijke data van aanlevering van de kopij voor de beide kranten en ook de wijze waarop je dit aan kunt leveren.
|
|
Bijeenkomst 13 mei (Datum: 14- De informatie over de verschillende werkgroepen binnen het Platform Waspik is om technische redenen verplaatst naar de volgende webpagina: Toekomst Platform Waspik.
Klik op bovenstaande link en daar kun je alles lezen m.b.t. De bijeenkomst van 13 mei j.l. |
|
Rapportage over de toekomst van Waspik (Datum: 01- De link naar de rapportage die is gemaakt over de toekomstbestendigheid van Waspik is enige tijd geleden verplaatst van deze home pagina naar de webpagina van de werkgroep Wonen, Werken en Verkeer. Dat is de reden dat het niet voor iedereen te vinden was.
Klik op bovenstaande afbeelding om naar de pagina waar het rapport te openen is. |
|
Sociaal Cultureel Centrum Den Bolder
Hier vind je de link naar:
“De activiteiten van Den Bolder”
“Het podiumprogramma van Den Bolder”
|
|
Buurthuis ‘t Schooltje (Datum: 07-
Van Buurthuis ‘t Schooltje kun je de nieuwsbrief, die periodiek verschijnt, lezen op hun website.
|
|
Gemeentepagina
Via de gemeentepagina heb je zicht op de bekendmakingen die door de gemeente Waalwijk wekelijks worden gedaan. Er staan, naast de actuele onderwerpen ,ook de bekendmakingen vermeld zoals wegopbrekingen,
kap- De gemeentepagina vind je voortaan links in het menu.
Klik hier voor de Wegwerkzaamheden in Waalwijk.
|
